6.1.2017

Fitverstaan valmennukseen

Kuten oon aikaisemmin blogissa kertonut, mulla on aika pitkä laihdutushistoria ja kaikenlaista on tullut kokeiltua aina kaalikeittodieetistä karppaamiseen. En kyllä ikinä unohda, kuinka jäätävä nälkä oli kaalikeittodieetin aikana. Ja kuinka helekkarin pahaa se keitto oli. Olin aika nuori tyttö, kun kyseistä keittoa yritin epätoivoisesti vetää. Sanomattakin selvää, että se dieetti loppui ennen kuin edes kunnolla alkoi. Karppaaminen toimi mun kohdalla aika hyvin, mutta sen terveysvaikutukset pidemmällä tähtäimellä epäilytti. Karppaamisen jälkeen löysin Fitfarmin Go Fat Go- haasteen ja sen jälkeen paino tippui ensimmäistä kertaa kunnolla.  

Pieni pyöreä tyttö :)

Elämä on siis pyörinyt aina enemmän ja vähemmän tämän mun ylipainon ympärillä. Jos en oo ite aktiivisesti asialle tehnyt mitään, niin se on kuitenkin vaivannut päätä, ja jos ei omaa päätä, niin sitten jonkun toisen... Ei niitä toisten kommentteja ja huomautuksia vaan ikinä opi suodattamaan tyyliin toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ulkonäkö ylipäätään ja paino on ainakin mun mielestä henkilökohtaisia asioita, ja mielipiteet niistä voi pitää omana tietonaan. 

Muutama vuosi sitten mulla meni elämäntapojen ja painon suhteen tosi hyvin. Olin saanut itsenäisesti ja hyvällä menestyksellä pudotettua painoa toistakymmentä kiloa ja motivaatio oli huipussaan. Vuosia on nyt vierähtänyt ja matkan varrelle mahtuu kyllä  yhtä sun toista. Paljon on tapahtunut hyviäkin asioita, mutta sitten myös niitä, jotka on syönyt motivaatiota. Terveyden kanssa on ollut omat haasteet ja elämä muutoin on ollut aika kiireistä opiskeluja ja töitä yhteen sovittaessa. Niin paljon kuin mua harmittaa, että nämä edelliset vuodet on tullut takapakkia ja paino, sekä entiset huonot elämäntavat on hiipineet hiljalleen takaisin, en nää järkeväksi jatkaa kuukaudesta toiseen märehtimistä. Syksyllä päätin, että kun saan opinnäytetyön valmiiksi ja ammattikorkeasta paperit ulos, alan oikeasti tekemään jotakin tälle painolle ja ennen kaikkea terveydelle. Kävin vajaa vuosi sitten verikokeissa ja terveystarkastuksessa, kaikki oli hyvin vaikka olin varma, että mulla on kilpirauhasten toiminnassa häikkää ja varmasti jo kakkostyypin diabetes. Nyt syksyllä keskustelin aivan ihanan lääkärin kanssa, ja hän suositteli siirtämään painonpudotusprojektia vuoteen 2017. 



Kun aikoinaan pudotin painoa enemmän, tein sen itsekseni. Kun oli monenlaisia metodeja kokeillut, oli kerennyt jo oppia mikä toimii ja mikä ei, mistä tykkää ja mistä ei. Olin oppinut tärkeimmän eli syömisen. Säännöllinen ruokailurytmi sekä riittävä ja oikeanlainen ruoka. Lenkkeily ja salitreenaminen oli osa arkea ja mieluisia harrastuksia. 


2013

En oikein enää muista, mistä sain aikoinaan motivaation ja voiman aloittaa kilojen karistamisen. Ja jep, voiman tosiaankin, koska ainakin itselleni alottaminen on aina ollut vaikeinta. Paino on noussut parin vuoden aikana hiljalleen koko ajan ja oon yrittänyt tehdä asian suhteen korjausliikettä, joka kerta siinä kuitenkin epäonnistuen. Paino on noussut vähän huomaamatta ja oikeastaan on vaan havahtunut jossain vaiheessa siihen, että ei perkele tässäkö sitä taas ollaan! Tässä on huomannut erittäin hyvin sen, että painonpudottaminen on helppoa, mutta painonhallinta on haastavaa. Ja päivänselvää on, että jos painon pudottamisen jälkeen lopettaa liikunnan ja alkaa syödä huonosti, niin ei se vaaka kauaa näytä sitä pienempää lukua. 


2016


Nyt tulevana maanantaina eli 9.1 aloitan Fitverstaan Back to fit- nettivalmennuksen, jonka kesto on 12 viikkoa. Oon katsellut Fitverstaan valikoimia viime kesästä asti ja odottanut sopivaa ajankohtaa aloittaa jonkinlainen projekti. Valikoimaa Fitverstaalla on todella paljon ja varmasi löytyy jokaiselle jotakin! Back to fit- nettivalmennuksessa on tarkoitus palata takaisin niihin parempiin elämäntapoihin, valmentajan tuella. 


Kuva: Fitverstas

Innolla oon odottanut, että valmennus alkaa ja pääsee hommiin, vaikka toisaalta mua pikkusen hirvittää miten akan käy. Uusi asia mulle on se, että mulla valmentaja, joka on mun tukena ja kenelle oon tilivelvollinen viikottain. Oon kyllä luottavaisin mielin, että nyt on hyvät edellytyksen onnistua!



Mukavaa viikonloppua, muistakaa pukea lämpimästi :)

Neenu :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti