23.3.2016

Hiushommia!

Aloitin hiusten värjäämisen suhteellisen nuorena, yläasteikäisenä. Nuoruushan on tunnetusti kokeilujen aikaa ja kerkesinpäs teinivuosina olla niin blondi, punapää kuin brunettikin. Kovin paljon ei kuvamateriaalia ei näiltä vuosilta (onneksi) ole, joten säästytte nyt niiltä :)

Nyt aikuisempana oon viihtynyt niin ikään blondina, mutta ajoittain myös brunettena. Melkeenpä aina on mennyt niin, että hetken oon ollut blondina ja sitten alkanut haikaileen ruskeaa väriä. Ja toisinpäin. Siinäpä hiukset onkin sitten välillä ollut ihmeissään, mun hiuslaatu on vielä suomalaisittain ohuehko ja pehmeä. Joitakin vuosia sitten kyllästyin ylipäätään koko värjäysrumbaan ja hiusten huonoon kuntoon. Päätin alkaa kasvattamaan omaa väriä. Homman aloitin suht tummasta väristä ensin vaalentamalla, sitten raidoittamalla ja sitten annoin vaan hiusten kasvaa. Juurikasvu oli kieltämättä jäätävä, vaikka sävyeroa yritin pitää pienenä. Latvoja leikkaamalla tosin sai eroa "kurottua kiinni". Muutama vuosi meni kasvatusoperaatiossa ja olinkin sitten jonkin aikaa omalla värillä. Taival oli välillä tuskallinen, mutta lopussa kiitos seisoi tässäkin. Pikkuhiljaa aloitin hiusten värjäämisen ja homma oli huomattavasti mukavampaa, kun hiukset olivaat terveet ja hyväkuntoiset. 

Viimevuosina oon taas vaihdellut väriä, mutta enimmäkseen oon pysynyt blondina. Kuinkahan monta kertaa lie oon päättänyt blondausoperaation jälkeen, että NYT tämä vaalea saa sitten pysyä! Blondaus on kyllä melkoista raiskausta hiuksille, noin niinku karskisti sanottuna. Monesti oon saaanut kuulla, että kyllä tuo vaalea on sun väri! 

Viime syksynä
 
Viime syksynä alkoi blondaushommat kyllästyttää. Olin jonkin aikaa laittanut tyven raidoittamalla, mutta opiskelijabudjetilla elävänä ja itse melkeenpä aina kaikki hiushommat tehneenä laitoin raidat aina itse. Melkoista säätämistä kädet maitohapoilla, never again!



Syksyllä sitten päätin kokeilla juurikasvun värjäämistä tummalla hiussävytteellä. Valitsin kevytvärin marketin hyllyltä, Loreal Casting Creme Gloss ja sävyn Iced Truffle eli viileämpi sävyinen ruskea. 


Tykästyin tähän tumman ja vaalean yhdistelmään ja tässä viihdyinkin loppusyksyn ja nyt alkuvuoden. Omaan silmään tämä on parempi kuin kokonaan blondi. 




Jostain syystä aloin kuitenkin nyt keväällä kaipaamaan vielä enemmän vaihtelua hiuksiin. Jotain ihan muuta kuin vaaleaa tai tummaa. No sitten se idea iski yhtenä yönä...punainen! Muistaakseni yläasteella oon värjännyt punaisella ja muistan, että väri lähtee vaan kasvamalla. Punainen väri ole käynyt juurikaan edes mielessä, mutta nyt se jostain syystä tuntui ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Joten ei muutakuin tuumasta toimeen! Valitsin taas saman kevytvärin eli Loreal Castin Creme Glossin, mutta sävyä en enää muista. Olin juuri värjännyt tyven, joten laitoin punaista vaan vaaleisiin osioihin. Eli toisinsanoen värjäsin vain blondit osat hiuksista.



Eilen laitoin taas tyvikasvun piiloon ja levitinkin värin koko päähän, kun punainen on yllättäen haalistunut melko reilusti. Punainen tietysti paistaa pikkusen läpi, mutta se ei kyllä haittaa.


Jospa nyt sitten pysyisin jonkin aikaa brunettina...niin voi alkaa taas blondaileen :D No ei vaan ajatuksena olisi, että värjäisin ainoastaan kevytvärillä ja pääsääntöisesti vain tyvikasvun piiloon. Hoitavia sävyttäviä naamioita aion suosia jatkossakin, nyt mulla on käytössä Biozellin ruskeanpunainen joka kyllä toimii. Tarkoitus on siis saada hiukset taas parempaan kuntoon blondausten jäljiltä. Onneksi hius on uusiutuvaa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti