12.7.2015

Melatoniinista apu uniongelmiin

Hyvillä unenlahjoilla siunattuna en oo koskaan kärsinyt aikaisemmin minkään sortin uniongelmista. Unta on riittänyt vaikka kellon ympäri jos siihen on ollut mahdollisuus, eikä unta paljoa ole häirinnyt vaikka seinät kaatus ympäriltä. 

Viime talvena alkoi turhan usein tulla niitä iltoja ja öitä, jolloin pyörin sängyssä pitkiä aikoja vain odottaen, että millonkas se uni mahtaa tulla... Mulla on sellainen ikävä tapa, että jos uni ei heti sänkyyn mennessä tule, niin alan miettimään kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ja just tietysti kaikkea sellaista, mitä ei pitäis miettiä nukkumaan mennessä... Tätä varmasti harrastaa moni muukin. Oon kyllä tiedostanut tämän tavan ja pyrkinyt pääsemään siitä eroon, mutta se uni ei siltikään tule vaikka päässä löis tyhjää. 



Pahimmillaan nukahtamisvaikeudet oli lopputalvesta, kun yöunet usein jäi pariin kolmeen tuntiin. Siinä ei paljon koulussa eikä töissä naurattanut. Päivät meni melko sumussa ja moni arkipäivän asia tuntui välillä ylivoimaiselta, tilannetta ei helpottanut se että pinna tahtoi olla kireällä vähän liikaakin. Kevään kuluessa nukahtamisen kanssa alkoi helpottaa, luultavasti lähiopetuksen loppuminen oli suurin helpotus koko hommassa. Enää ei tarvinut käydä kuin töissä eikä aamuisin raahautua koulun penkille haukottelemaan. 

Nyt kesällä oon taas alkanut olla unettomia öitä. Vaikka periaatteessa kaikki on hyvin, mun mieltä kuitenkin painaa muutamat asiat sen verran paljon välillä, että oon taas melkeen samassa pisteessä kuin talvella. Jo talvella mulle suositeltiin melatoniinia eli yöhormonia joka auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa. Vaikka kyseessä on reseptivapaa valmiste ja ihmisen elimistö tuottaa luonnollisestikin melatoniinia, en oikein lämmennyt ajatukselle kokeilla mitään nappeja tähän vaivaan. Oon aina ollut huono ottamaan mitään lääkkeitä tai luontaistuotteita, en edes tiedä miksi. Särkylääkkeenkin otan aina vasta sitten, kun on ihan pakko. 

Viime viikolla yhtenä yönä unet jäi alle kolmeen tuntiin ja silloin päätin että nyt kokeilen sitä melatoniinia. Töiden jälkeen marssin apteekkiin ja hain purkillisen Orionin 1 mg Melatoniinia. Muutamana iltana oon napin heittänyt huiviin ja voin todeta jo nyt, että kylläpä helpottaa. Vielä en tosin ole päässyt "tositoimiin" nappieni kanssa, koska tää flunssa on päällä eikä unta tarvi tässä olotilassa kauheasti odotella. Seuraavana aamuvuoroa edeltävänä iltana sitten katotaan, toimiiko tää oikeesti silloin kun pitää. Vuorotyötä tekevillehän tätä suositellaankin. Paljon olen kyllä tuttavilta kuullut valmisteen toimivuudesta. 


Flunssalle ei loppua näy, tänään lähdinkin kesken päivän pois kun olo alkoi olla taas melko sietämätön eikä ääni kulje välillä  yhtään. Hain kaupasta hunajaa, valkosipulia ja c-vitamiinia, jota kyllä käytän muutenkin mutta oli päässyt loppumaan. Oon koittanut taas lepäillä ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä toivon, että tämä menis jo ohi. Vois keitellä vielä iltateetä ja vetää villasukat jalkaan. Leppoista sunnuntai-iltaa, koittakaahan pysyä terveenä :)




 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti